'Rokende motor verklaart crash niet volledig'

 

De oorzaak van het ongeluk met het historische vliegtuig van Aviodrome gisteren in Zuid-Afrika is nog niet duidelijk. Weliswaar zegt deskundige Benno Baksteen bij Omroep Flevoland dat hij denkt aan een motorstoring, omdat er rook uit een motor kwam, maar hij voegt daar meteen aan toe dat een dergelijk toestel ook met één kapotte motor kan vliegen.

Aviodrome meldt in dagblad De Stentor dat general manager Serena van Kammen naar Zuid-Afrika gaat om ter plekke te helpen. De drie medewerkers die aan boord waren, zouden slechts lichtgewond zijn.

Het ongeluk gebeurde gisteren bij Wonderboom Airport, in de buurt van Pretoria. De historische Convair 340 die in een aantal etappes op eigen kracht naar de nieuwe eigenaar Aviodrome zou vliegen en 23 juli op Lelystad Airport zou aankomen, stortte bij een testvlucht kort na het opstijgen neer.  Aan boord waren twintig mensen; een van hen kwam om, de rest raakte gewond. Ook zou een man zijn omgekomen in een gebouw waar het toestel op terechtkwam.

De Convair was in 1954 gebouwd en had de laatste jaren toeristische vluchten gemaakt voor een Zuid-Afrikaans bedrijf. Dat had het geschonken aan Aviodrome. Het was gerenoveerd en historische verantwoord in de kleuren geschilderd van Martin's Air Charter, de voorloper van Martinair. Het zou morgen aan zijn reis naar Nederland beginnen.

Op sociale media circuleren verschillende beelden van het toestel kort voor zowel als na het ongeluk. Het tijdschrift Luchtvaartnieuws heeft een aantal daarvan op zijn site gezet, waaronder de foto bij dit artikel: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/dode-bij-crash-voor-aviodrome-bestemde-convair-in-zuid-afrika

fDelen
0

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Nieuws uit Lelystad

26 maart 2019

SP-raadslid Buitink stapt op wegens tijdgebrek

Het Lelystadse SP-raadslid Caro Buitink stapt per 2 april op. Ze kan het raadslidmaatschap niet…
25 maart 2019

Agora Theater weet zwarte cijfers vast te houden

Het Agora Theater schrijft voor het tweede achtereenvolgende jaar zwarte cijfers en dat is nog niet…
25 maart 2019

Centrada vervangt 'gevaarlijke' ketels niet direct

Woningcorporatie Centrada heeft in Lelystad 1600 woningen met een 'gevaarlijke' cv-ketel van Agpo…
25 maart 2019

Subsidie voor zonnepanelen na weghalen asbest

Inwoners van Flevoland kunnen provinciale subsidie krijgen voor zonnepanelen na het saneren van een…
22 maart 2019

'Sportbedrijf is er nu meer voor de burger'

Sportbedrijf Lelystad – het sportbedrijf van de gemeente, onder meer verantwoordelijk voor de…
22 maart 2019

Noordersluis erkend als veilig bedrijventerrein

Bedrijventerrein Noordersluis heeft het Keurmerk Veilig Ondernemen Bedrijventerreinen Basis…
21 maart 2019

Schopman verlaat de VVD maar niet de raad

Het in opspraak geraakte VVD-raadslid Bart Schopman verlaat de fractie. Hij blijft wel raadslid.…
21 maart 2019

Transformatie Lelycentre te volgen op internet

Wie wil weten wat er allemaal verandert op het Lelycentre, kan nu terecht op een nieuwe site. En…

Radio Lelystad: Altijd in de lucht! | Ook op Facebook en Twitter